fråga B Andrén

Har kommit över ett helt färskt brev från 0,1-tonsmannens sambo.
Hon oroar sig och skriver till whiskasdoktorn.

Fråga ang beteende:
Jag och min sambo har två katter. En bror och syster på 3 år, bondkatter. Vi ger dem burkmat på morgonen och torrfoder portionerar vi ut under dagen, så att hankatten inte ska äta upp även honkattens mat. Sedan några veckor har framför allt hankatten börjat väcka oss väldigt tidigt på morgonen och ibland även mitt i natten. Han krafsar på skåp och garderobsdörrar, biter på blommor och annat som finns i rummet, petar ner saker från nattygsbordet samt går klumpigt över våra huvuden. Allt för att få upp oss. Ibland räcker det med att vi ger honom mat, men oftast "kräver" han att vi ska gå upp och underhålla honom. Vi försöker att ignorera honom för att visa att det är vi som bestämmer när han ska få mat, annars lär han väl sig att hans beteende fungerar? Vad ska vi göra?
Varför håller han på så här?
Tack på förhand!
Mvh, Jessica.


Han kanske inte får utlopp för alla sina jaktinstinkter?? De flesta katter är nattaktiva och om dina katter är ensamma på dagarna sover de säkert mest. Är ni sedan är hemma vill katterna vara aktiva, den ena mer än den andra tycks det. Lek mycket jakt med katterna på kvällen (leksak på snöre) så kanske det blir bättre. Kan du inte låta torrfodret stå framme? Då kan katterna gå och ta sig lite mat när de har lust. Ett problem med det kan vara att en del katter äter för mycket och blir tjocka. Hur tror du det skulle vara för dina katter? Katter kan oftast inte "lära sig" att ett visst beteende fungerar. De är inte som hundar i det fallet så du kan inte "uppfostra" katten genom att ignorera den.
Hälsningar B Andrén, veterinär



Själv tror jag att brevet såg ut såhär från början

Fråga ang beteende:
Jag har en sambo. Det är en kille som nästan väger ett ton. Jag ger honom alldeles för mycket mat på morgonen och torrfoder portionerar jag ut under dagen, så att han inte ska äta upp även min mat. Sedan några veckor har han börjat väcka mig väldigt tidigt på morgonen och ibland även mitt i natten. Han krafsar på skåp och garderobsdörrar, biter på blommor och annat som finns i rummet, petar ner saker från nattygsbordet samt går klumpigt över mitt huvud. Allt för att få upp mig. Ibland räcker det med att jag ger honom mat, men oftast "kräver" han att jag skall gå upp och "underhålla" honom. Jag försöker att ignorera honom för att visa att det är jag som bestämmer när han ska få mat, annars lär han väl sig att hans beteende fungerar? Vad ska jag göra?
Varför håller han på så här?
Tack på förhand!
Mvh, Jessica.

Han kanske inte får utlopp för alla sina "jaktinstinkter"?? De flesta killar är nattaktiva och om din kille är ensam på dagarna sover han säkert mest. Är du sedan är hemma vill han vara aktiv. Lek mycket tjuv och polis med honom på kvällen (leksak på snöre) så kanske det blir bättre. Kan du inte låta en chipsskål stå framme? Då kan han gå och ta sig lite gott när han har lust. Ett problem med det kan vara att en del killar äter för mycket och blir tjocka. Hur tror du det skulle vara för din kille? Killar kan oftast inte "lära sig" att ett visst beteende fungerar. De är inte som hundar i det fallet så du kan inte "uppfostra" killen genom att ignorera honom.
Hälsningar B Andrén, veterinär

Kommentarer
Postat av: flynth

HAHAHAHAHA!!!!!!

Postat av: Cirre

Hahahahahaha !

2007-04-12 @ 20:19:45
Postat av: Gunnar Bark

Roligt.

2007-04-13 @ 15:38:04
Postat av: ruket

HAHAHA

2007-04-17 @ 11:43:25
URL: http://www.myspace.com/humblejohan
Postat av: Birgerfreya

I really enjoyed it. You have done a great job.

2010-01-21 @ 13:47:44
URL: http://birgerfreya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback