Bär mig poste restante. Air mail bort ifrån Jante

DSC04736.JPG
Jag gillar dom där posbilarna. Elpostbilarna. Går tyst. Verkar sköna att åka i.
Jag hade kunnat tänka mig dela ut post.
Om jag fick åka i en sån där bil.
Åka i en sån bil med blå postbyxor.
Det kommer inte så mycket post i min brevlåda.
Ingen bra post.
Bra post är handskrivet på framsidan.
Bra post är när kuvertet är lite tjockare för att nån vikt ett A4 där inne.
Skrivet för hand.
Med avsändaradress på baksidan med AVS i stora bokstäver.
Bubbliga bokstäver. Så var det förr. Tuschpennor.
Nu dimper det ned en massa telefonkataloger och CSN-räkningar och energipåminnelser och erbjudanden som inte är erbjudanden. Banken skickar ut bevis på vad man lagt pengar på och föräkringsbolagen påminner om att det ska autogiras. Men postbilen gillar jag iallafall.
När jag var liten åkte postis runt i en gammal rostig gul sliten opel. Han hade långt hår.
Lyssnade på hårdrock och sladdade i vårgruset. Jag vågade knappt hälsa.
Ringde till farmor mitt i postbilsfunderingarna och tackade för de röda pengarna.
Jag är inne i en period då jag tänker mycket på äldre människor.
Farmor är 95 år. 65 år äldre än mig.
65 år äldre.
65.
Farmor är ett helt liv äldre än mig. Jag frågade hur det stod till om hon var pigg.
Jag nyser sa hon. Det går åt mycket näsdukar.



Kommentarer
Postat av: malin

får du röda pengar?

Postat av: Karin

Jag har kört sån där elpostbil i några månader. Orrholmen och Viken. Det var helt ok, men inte nåt särskilt att längta efter att göra. Jag körde på vintern. Ingen bil att köra fast i snömodden med kan jag säga. Skyffeln var med därbak varje dag. De går rätt fort elbilarna. Och tyst. Men man känner sig ganska liten och rätt så fånig när man kör på normala körbanan. Passar inte riktigt in där.

2007-10-04 @ 14:07:19
Postat av: Martin

Malin: Jag tolkar röda pengar som femhundralappar.

2007-10-04 @ 15:09:50
URL: http://hellvis.blogg.se
Postat av: malin

tack martin! jag har alltid varit en fattiglapp så jag vet ju inte riktigt hur sådana pengar ser ut. det ska bli ändring på det hade jag tänkt.

2007-10-04 @ 16:39:14
URL: http://mallanp.blogg.se
Postat av: alex

Jag har också kört en sådan postbil. Det är lite som att åka omkring i en liten låda. Själv sladdade jag vilt (jo, det går) och krockade med en vanlig postbil. Krossade hela glasrutan på högersidan... Och fö så kan jag meddela att just att få en stor gul telefonkatalog är betydligt mindre jobbigt än att dela ut dem. Till 500 hushåll. I 48 trappuppgångar...

2007-10-04 @ 19:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback