Greta

DSC04630.JPG
Mormor tyckte såsen var god. Greta heter hon. Mormor alltså.
Hon sitter oftast på den där platsen när hon hälsar på.
Det är bra här säger hon.
Äldre människor är bra. Man mår bra av att träffa äldre. Höra dom prata och berätta.
Man är ett ord jag ska försöka göra mig av med när jag menar mig själv. Man = Jag
När jag var liten kom jag ihåg att Greta alltid tog sista såsen på tallriken med kniven.
Pappa brukade säga till henne att man inte stoppar kniven i mun.
På den tiden tyckte jag mormor var lite jobbig.
Idag tycker jag hon är cool.
Mormor gillar att gå med sin rullator. Det kan gå rätt fort menade hon.
Jag går så länge jag kan. "Sen får man väl vara inne".
Jag tänkte att det lät hemskt men att också jag ska vara inne nån gång.
Vila ofta och dricka kaffe. Kolla nyheterna.
Greta pratade om Hells Angels. Dom ska man akta sig för sa hon.
Dom slår ihjäl folk, stjäl pengar och beter sig illa.
Hells Angels skulle visst förbi Kramfors och hon var lite orolig för att hennes son Åke skulle råka illa ut.
Han hör väl inte om nån smyger sig in sa Greta.
Pappa sa att dom nog inte hittar ut till hans hus.
Han bor så ensligt.
Mormor hade köpt Budapeststubbe och jag satt och tänkte på smör.
Pappa tar väldigt mycket smör på smörgåsen.
Det är inte bra för han.
Han vet det men gillar smör alldeles för mycket. Falu Rågrut och smör.
Hans kropp är fylld med smör tänkte jag. Insmord på insidan liksom.
Jag måste sätta stopp för det där.
.


Kommentarer
Postat av: jessica

vilken söt mormor du har :)

2007-09-30 @ 20:32:37
Postat av: Hanna

Det var en fin text.

2007-10-01 @ 00:02:17
Postat av: Anna

Du skriver så trivsamt.

Postat av: Akinnah

Jag slår vad om att min pappa tar mer smör på mackan än vad din pappa gör.
Och så håller jag med om att man = du och jag = vi alla: borde hänga mer med de äldre. Jag tror att det skulle bidra till mer fred på jorden om det infördes pensionärstimme i skolundervisningen.

2007-10-01 @ 10:36:16
URL: http://akinnah.blogg.se
Postat av: johnnie

tack, skönt att skratta! Jag kom på en grym idé. Vi borde ge ut en bok med hennes tankar och kommentarer. Börja spara. Gögra en film om henne. Hon säger många sanningar och hon gör det enkelt. Hon ä grym.

2007-10-01 @ 20:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback