Blue Sky Mining Kjellander

image707
Titta så trevlig han ser ut Peter. Så trevlig och ändå hålla på med rock.
Jag spelar spelar Bedlam Bridge nu.
Peter Garret sjunger med stora australiensiska bokstäver.
Hade spelat över Lpn till kasett och den gick varm i storebrors svarta freestyle. Storebrors freestyle hade den där knappen på sidan som gjorde att man bytte sida på bandet utan att man behövde ta ut bandet och vända på det själv.
Jag lånade nog den i smyg. Var femte gång frågade jag om lov.
Lyssnade på den kassetten när jag gick ned till Kjellander för att spela biljard på hans minibiljardbord.Det var full vinter. Massor av snö. Drivor.
Kjellander hette Henriques först i sitt liv.
Sen blev det Kjellander.
Dom hade hundar på bakgården. En drever och några fler.
Och en snygg storasyster som ofta öppnade i nån skär morgonrock i frotté.
Hon levde inte på bakgården. Hon bodde i sitt storastystersrum.
I deras garage luktade det ofta blöt hund och vi drog ned pingisbordet utan att klämma fingrarna och jag fick alltid storstryk då Kjellander gjorde äckelskruvservrar.
Jag hatade de där servrarna. Att han inte kunde låta bli dom.
Kjellander hade pengar i ett kassaskrin. Sedlar i botten och mynt sorterade i små plastfack. Det var märkligt det där. Han hade egna pengar och mycket pengar. Jag hade nästan inga alls och han hade massor. Han var väluppfostrad och ren och frisk. Skjortorna låg strukna i garderoben och det hängde märkeströjor på galge.
Han var liksom vuxen redan då. Redan då när vi var barn.
Jag tror till och med att han använde hudkräm.
Pappan var läkare och jag tyckte alltid att han kändes frisk och ren.
Rolf hette han och kändes som renlevnadens fader. Han sköt rådjur ibland.
En gång fick jag titta in i det stora tunga vapenskåpet.
Jag gick de där kilometrarna ned till Kjellander och det föll stora flingor över stockfallet. Nån duffeljacka och rätt fula promenadskor som alltid blev blöta där framme.
Minns att jag tyckte det var så jävla bra. Bedlam Bridge och Forgotten Years.
Jag kunde alla de där texterna utantill. Från Blue Sky Mining.

Kommentarer
Postat av: Glenn

Grym skiva. Kan ha varit min första cd-skiva. Den eller Herr Hellmans.

2008-01-07 @ 13:46:04
Postat av: Mannen

Tack för påminnelsen...ska genast gå in och rota bland mina skivor...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback