En riktig skata

Mormor i telefon. Vi pratade först om solen och sen om Härnösand.
Hon hade sett en film idag. En film om Härnösand för längesen.
Den var bra tyckte hon.
Sen pratade vi om olika tv-program. Hon skulle se Gokväll och kanske nåt mer.
Efterlyst brukar hon titta på också sa hon. Jo du förstår sa hon att, ibland så är det så ruskiga och skumma grejer på efterlyst att jag bir mörkrädd och måste stänga av.
Bra sa jag. Att man kan stänga av.
Sen sa jag att det kom två skator flygandes och slog sig ned i talgbollen här utanför.
Jaha sa hon, har dom ingen annan mat kanske. Jo sa jag men dom är nog lata och tar för sig av den framdukade buffén. Mormor skrattade till och sa att ja det bor väl inget ont i en skata. Dom är ju ett liv dom med. För nån vecka sen hade hon ställt ut matbröd på balkongen i små påsar. Och du förstår sa hon, sen hade skatan vart där och pickat i påsen så jag tog bort det där. Dagen efter satt jag i soffan och fick sen se en av de där sitta på balkongräcket och titta ned där påsarna med brödet hade stått.
Ja då fanns det ju inget där för skatan. Och han verkade så hungrig.
Jag fick lite ont i samvete då sa mormor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback